Verslag wegrit #2, 15-03-2015

WegRit # 2/2015 Vanochtend zijn rond negenen aanwezig de Bello's Arre, Roel, Ton, Willem (gedeeltelijk), Maarten, Arne, Rocus en zijn kersverse introducé Michel, een dorpsgenoot van mij. We hebben het even over de onverwacht vele 'no shows' na de prachtige openingsrit van vorige week. Het is deels wel begrijpelijk, het is immers behoorlijk koud, het waait, de weg is glad en of we het droog houden is nog maar de vraag. We kiezen voor een koers oostwaarts naar Deventer, waardoor het buffelen voor de koffie kan plaatsvinden, en we daarna naar huis kunnen 'zeilen'. Via Halle en de dijkroute langs de IJssel gaat het er fors tegenaan om Deventer te bereiken. Wisselend wordt er wat kop gedaan, wisselend wordt er wat gesmeekt om niet hoger dan 30 kms/h ajb te rijden maar er zitten toch uitschieters naar 35 kms/h bij, waarna Arre dan weer even naar voren fietst als onderhandelaar, het tempo weer wat zakt en de hele routine zich daarna enkele minuten later weer herhaalt. Maar ja, als je, en dat geldt voor sommigen onder ons de hele winter geen of weinig je fiets aanraakt, dan is het best even wennen om weer het juiste Bello ritme te pakken te krijgen. Het is een beetje zoals die jonge koeien die na een winter in de stal uit hun dak gaan en het eerste rondje in de wei bokkend en racend voltooien. Hoe dan ook, het komt allemaal goed en we rijden na een heerlijke eerste helft het marktplein van Deventer op en leggen aan bij 'TETATET'. De koffie is goed, en het notenhoninggebak nog beter. Onze gast Michel is de enige die geen taart neemt, ik zit naast hem en vraag me af waarom hij dit laats staan ?  Dit s toch gewoon brandstof voor in de tank naar huis ? Hij zegt het erg leuk te vinden, roemt al de Bello sfeer, zegt dat we een leuke vriendenclub zijn, allemaal de goede geluiden, maar hij zegt ook dat het aardig hard gaat en dat hij kan voelen de afgelopen twee jaar zijn Van Nicholas (!) niet uit de schuur gehad te hebben ! Ik stel hem gerust met de verzekering dat je bij Bello als nieuweling eigenlijk altijd 'aan het elastiek begint' en dat je dat elastiek door een beetje trainen en kms. maken moet inrollen, waarna je lekker in het peloton kan meedraaien. We zetten ons aan de terugtocht. Echter zonder Willem, want die is na een halfuurtje op de heenweg huiswaarts gekeerd, hij heeft nog te veel last van eens steeds terugkerende verkoudheid / griep, etc. Eigenlijk heeft Roel hem, zoals het een verantwoordelijk arts betaamd heengezonden, met koorts en een wattenhoofd rijden is niet goed. Willem, beterschap !!! Op de terugweg  rijden we de ooievaarsroute, werkelijk prachtig om deze dieren overal in de velden te zien rondschuiven, behoedzaam met hun poten voelend wat er onder de zoden  of tussen het gras verstopt zit. Ook prachtig om ze op hun nesten te zien zitten. We komen via het industrieterrein Zutphen binnen (wat is dat groot!), en koersen daarna over de oude brug richting Voorstonden, gaan korts daarvoor links en rijden via een korte route naar Brummen. Het blijft grijs en droog, genoeg wind in de rug om lekker te koersen, en we hebben een min of meer gesloten peloton. Wel begint Michel de begrijpelijke vermoeidheidstekenen te vertonen, beetje krap, beetje leeg, het tempo gaat op verzoek wat omlaag, we gaan zorgen dat iedereen weer happy thuiskomt. We grappen nog wat dat Ton op dit soort tochtjes, dus als we niet naar het westen rijden, er standaard zo'n 45 tot 50 kms extra bijplakt door zijn 24 kms aanrijroute, Arnhem zuid – Spar Dieren. Het schijnt hem totaal niet te deren op zijn nieuwe Isaac, en bovendien is hij superfit na de hele winter competitie te hebben geschaatst. Maar respect heb ik er wel voor ! Voor Spankeren zeggen we Roel en Rocus gedag en rijden we in gesloten formatie naar respectievelijk De Steeg, waar ik Michel in het zicht van zijn vrouw en kinderen veilig, een beetje leeg en maar wel heel voldaan afzet. Michiel, goed dat je erbij was ! Keep it up ! De resterende drie Bello's rijden naar Rheden, en daarna pakt Ton nog een soepele 15 kms naar huis. Ik klok 77.5 kms, een mooie rit, en ik zie uit naar Tivoli – Kleve – Tivoli volgende week ! Hartelijke groet aan een ieder van Arne.