Slider09
Slider01

De laatste 5 Technische Nieuwsberichten

• Terugroepactie Shimano cranckstellen

Ik kwam net dit bericht tegen en blijk ook zelf tot de “gelukkigen” te behoren; wellicht zijn er andere Bello’s voor wie dit ook geldt:

Opgelet: grote terugroepactie Shimano vanwege ‘gevaarlijke crankstellen’ | Wieler Revue

Harry

• It’s lonely at the top

Augustus van een oneven jaar dus tijd voor de tweejaarlijkse bandentest van Tour-Magazine.

En voor de tigste keer in tig opeenvolgende tests is de Continental Grand Prix met afstand de grote winnaar: zowel met binnenband (GP 5000) als tubeless (GP 5000 S TR) levert Continental opnieuw de laagste rolweerstand gecombineerd met de beste bescherming tegen lekrijden en het best gedrag op een natte ondergrond.

Met de (tubeless) tijdrit versie (GP 5000 TT TR) zou je nog een paar Watt kunnen winnen, echter tegen een hoge prijs: zowel letterlijk als mindere lekbescherming en vooral minder kilometers; voor dagelijks gebruik dus geen aanrader.

Het blijft merkwaardig dat geen van de andere fabrikanten (o.a. Schwalbe, Michelin, Vittoria) in al die tijd in staat is geweest in de buurt te komen van het compromis waarmee Continental al jaren succes heeft; maar voor ons wel makkelijk, want je hoeft maar een naam te onthouden.

Wel nieuw is dat Tour deze keer binnenbanden van TPU (thermoplastisch poly‑uretaan) heeft gebruikt i.p.v. de gebruikelijke butyl binnenbanden. Met deze nieuwe binnenbanden wordt het verschil in rolweerstand met tubeless banden vrijwel geheel opgeheven. Voor lagere rolweerstand hoef je nu dus niet meer voor tubeless te kiezen.

• Bandentest

Het werd hoog tijd want het was al weer meer dan 2 jaar geleden dat de vorige bandentest verscheen in Tour Magazin. Alleen blijkt sindsdien weinig veranderd: de Conti GP5000 is nog steeds de beste band, gevolgd door de Schwalbe Pro One en Maxxis High Road op de derde plaats. In de test wordt gekeken naar rolweerstand, grip, lekbestendigheid (alle drie 30% weging) en gewicht (10% dus). Helaas is slijtage/levensduur/duurzaamheid geen onderdeel van de test.

In een eerdere bijdrage (2019) schreef ik dat ik verwachtte dat de duurzaamheid van de GP5000 ten minste op hetzelfde niveau zou liggen als die van de GP4000 omdat het loopvlak dezelfde dikte zou hebben. Eigen ervaring met de “normale” versie van de GP5000 heb ik niet, maar op basis van de 3000km die ik tot nu toe heb gereden met de tubeless versie (GP5000TL), verwacht ik niet dat ik daar hetzelfde aantal kilometers mee ga halen als eerder met de normale versie van de GP4000; ik denk dat ik al blij mag zijn met 2/3e van de levensduur van de GP4000..

Nieuw in deze test is dat deze keer ook goedkopere banden van de grote bandenfabrikanten zijn meegenomen; ook daar is Conti de nipte winnaar met de Grand Prix, gevolgd door de Specialized S-Works Turbo en de Maxxis Pursuer. De verschillen met de top-banden liggen vooral in rolweerstand en lekbestendigheid.

Helemaal in lijn met de huidige trend werden deze keer de 28mm versies van alle banden getest.

• Bandenspanning_2

In deze resolutie beter leesbaar

• Bandenspanning

Vroeger was alles eenvoudig: iedereen reed op 23mm bandjes met binnenband op een velg met een breedte van 17mm en een bandenspanning van ergens tussen de 6.5 en 7.5 bar, afhankelijk van de kwaliteit van de ondergrond en het gewicht. Maar de ontwikkelingen stoppen niet en dus is er tegenwoordig een zo ruime keus uit band- en velgbreedtes met daarbij ook nog eens de keus tussen met of zonder binnenband, dat het steeds lastiger wordt om te bepalen wat nu eigenlijk de bandenspanning moet zijn. Gelukkig heeft Tour-Magazine in het nummer van april dit jaar daar iets aan gedaan en wat richtwaarden gegeven voor de twijfelaars onder ons:

Wil je een nieuwe technische bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Technieuws] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Technieuws]Bandentest.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.